Linoliemaling – det enkle er det bedste

Linoliemaling har været brugt i over 300 år her i Danmark og er dermed det historisk korrekte valg til mange fredede og bevaringsværdige bygninger. Det er blot en af grundene til, at Center for Bygningsbevaring i Raadvad helst ikke anbefaler andre typer af maling til udvendigt træværk som vinduer og døre. Dertil kommer, at linoliemalingen beskytter træet, giver en smuk overflade, der er nem at vedligeholde, og er både miljøvenlig og bæredygtig – hvis den produceres korrekt.

 

Som udgangspunkt er linoliemaling et enkelt og naturligt produkt, der kun består af to ingredienser: Linolie og farvepigment. Linolie er olien fra pressede hørfrø, mens pigmenter er pulveriserede farvestoffer.

Efter 2. verdenskrig begyndte producenterne dog at tilsætte terpentin, petroleum og andre opløsningsmidler for lettere at kunne trække malingen ud. Tilsætningsstofferne afgav dampe, som malerne blev syge af. ”Det blev udlagt som om, at der var noget galt med linoliemalingen, men i virkeligheden var det produktionsmetoden, der var kørt af sporet, og det ødelagde linoliemalingens ry,” fortæller Anne Lindegaard, der centerleder på Center for Bygningsbevaring i Raadvad. Hun fortsætter:

”Da jeg blev ansat for 30 år siden, var linoliemalingen næsten forsvundet. Men daværende centerleder, Søren Vadstrup, har gjort meget for at rydde op i rygterne, få den oprindelige produktionsmetode genoptaget og få linoliemalingen tilbage på markedet. Det er et godt produkt, som vi varmt anbefaler til historiske huse. Men det er selvfølgelig ikke nok – der skal også være producenter, som vil fremstille det rigtigt, og malere, som kan og vil bruge det.”

Gammelt håndværk uden kemi
En af de producenter er Thor Grabow, indehaver af Linolie & Pigment A/S i den lille sønderjyske landsby Øsby. Som firmanavnet siger, producerer virksomheden linoliemaling på den gammeldags facon – uden alskens kemi. ”Min vision er at skabe et produkt, der er rent og enkelt. Det skal bestå af så få ingredienser som overhovedet muligt. Hørfrø er en næringsrig superfood, og linolien der presses deraf, beskytter ikke blot træet, men også maleren og husets beboere, fordi rigtig linoliemaling klarer sig fint uden tilsætning af opløsningsmidler, lak, plastiske blødgørere eller konserveringsmidler,” udtaler han.

Den såkaldte trevalse er af afgørende betydning i den gamle håndværksproces. Maskinen har tre valseruller af jern, der kører indbyrdes mod hinanden i forskellige tempi. Først røres pigment og linolie godt sammen, hvorefter blandingen hældes i trevalsen, som ’river’ den til en pasta. Udtrykket kan forklares med, at pigmentet rives i stykker på samme måde, som hvis man knuste det i en morter. Alt efter pigmenternes beskaffenhed – nogle er grove, nogle er fine – bliver massen revet to til fem gange, indtil pastaen er blank, og alle pigmenter er mættet med olie.

”Når malingen er homogen, holder den i mange år. Nogle vælger at bruge kemi, fordi processen med valsen er for besværlig. Hvis ikke pigmenterne bliver revet godt ind i olien, vil der dannes pigmentklumper, kaldet agglomerater, der rager ud over malingsfilmen. Disse er nok mættet med linolie i overfladen, men ikke i kernen. Solen nedbryder olien, og derved blottes pigmentklumperne, der snart vil suge fugt og falde af, når den første frost sætter ind. Derfor er en grundig valserivning af stor vigtighed for at opnå lang genbehandlingstid. Når pigmentet er fintrevet og helt dækket af olie, forvitrer malingen langsomt og ensartet,” forklarer Thor Grabow.

Bidrager til at bevare historiske huse
Takket være oliens gode egenskaber bidrager linoliemalingen til at bevare historiske huse. Når olien stryges på et vindue, en dør eller lignende, udvider den sig med op til 20 procent. Den mætter træet, så det bliver vandafvisende, og blandes den med en oliereven farvepasta, opnår man også god beskyttelse mod solens nedbrydende stråler.

”En overflade, der er malet med linoliemaling, er utroligt nem at vedligeholde. Der kan gå mange år, hvor man blot skal stryge ren linolie på med et par års mellemrum. Linoliemaling forvitrer lige så stille, og man skal blot børste støv af overfladen, og så er man klar til at stryge ren linolie på,” siger Anne Lindegaard. ”Overfladen skal være ren, men man behøver ikke at afrense gammel maling.  Med plast- og alkydmaling opbygger man over årene så mange og tætte malingslag, at malingen ofte begynde at skalle af, og så ligger der et større arbejde foran en.”

Da linoliemalingen er mere diffusionsåben end mange andre overfladebehandlinger, medvirker den til at beskytte huset mod fugtproblemer. Linoliemalingen lader træet ånde, så den fugt, der opstår i forbindelse med madlavning, bad osv., kan diffundere ud gennem træet. Plast- og alkydmaling, derimod, holder på fugtigheden, hvilket kan resultere i, at malingen skaller af i store flager.

Elegant penselskrift på væggen
Hvis linoliemalingen er produceret korrekt, er den nem at arbejde med. Den stryges op i flere, meget tynde lag, og man kan med fordel male om sommeren, da malingen hærder hurtigere, jo mere dagslys der er. En god maler vil dog sagtens kunne male i frostvejr. Thor Grabow påpeger, at den lidt langsommere hærdning også har en fordel: ”Man har god tid til at arbejde med malingen, så man kan gå tilbage og rette sit arbejde efter en time eller halvanden. Med linoliemaling kan man opnå nogle utroligt elegante strøg – på norsk kalder man det penselskrift.”

Anne Lindegaard har også øje for linoliemalingens æstetiske kvaliteter: ”Det giver en smuk, mat overflade, der matcher den tid, hvor bygningen blev opført. Samtidig ved du præcist, hvad der er i bøtten – det er et 100 procent miljøvenligt produkt. Vi anbefaler helst ikke andre typer af maling til udvendigt træ som vinduer og døre på fredede og bevaringsværdige huse.”

Vær opmærksom på…
Nogle ejere har oplevet, at træværk malet med en lys linoliemaling allerede efter et års tid bliver misfarvet, fordi det er ramt af mug eller skimmel.

Linolien har et meget højt indhold af omega-3 fedtsyrer, og derfor vil den danne overfladeskimmel, hvis den benyttes i ren tilstand til udendørs oliering. Det stadigt fugtigere klima samt koncentrerede svinebesætninger bidrager også til skimmelproblematikken.

Overfladeskimmel er et rent kosmetisk problem, der ikke nedbryder træet, og det kan fjernes ved vask med almindelige rengøringsmidler. For at holde skimmelsvampen fra døren kan du bruge en valserevet, pigmenttung maling med minimum 20 procent zink. Hvis du bor særligt udsat ved vand eller skov, kan du vælge at få tilsat lidt fungicid til din maling. Undlad at oliere for ofte, da ren olie i overfladen tiltrækker skimmel. Husk at anvende en olie med en aktiv fungicid ved oliering.

Se mere: