Corona-nyt fra Kragerup Gods

Hvordan ser det ud, når man driver restaurant, hotel, konferencer og aktivitetspark i en tid, hvor den slags alt sammen er nedlukket eller stærkt underdrejet. Birgitte Dinesen fra Kragerup Gods på Vestsjælland fortæller nedenfor om en ny hverdag og forberedelserne til en fremtid, som ingen helt kender.

Af EHRENBERG Kommunikation - Kragerup Gods

 

Godsejer Birgitte Dinesen fortæller:

Det er jo en trist periode vi skal igennem, tenderende til starten på en uoverskuelig finanskrise, som rammer hele verden og har en lang tidshorisont.

Fra mit skrivebord har jeg på den ene side et landbrug, der har forårstravlt som vi plejer med alle mand på arbejde og masser af overarbejdstimer og på den anden side et lukket hotel. Et hotel og konferencecenter hvor ophold, fester og konferencer enten er helt aflyst eller flyttet til langt hen i juni måned i bedste fald og i værste fald til efteråret.  Det kan godt være at landet åbner op efter påske, men når alle mine medarbejdere kommer tilbage igen, vil der ikke være noget at lave. Jeg er født optimist og vil så gerne have at hjulene kører 1. maj, men er bange for at vi kommer hen på den anden side af sommerferien, før vi er tilbage i fuld swing.

Hvad kan vi finde på tænkte jeg? I starten måtte vi ikke sende vores elever hjem og derfor havde vi bl.a. 3 kokkeelever. Så jeg tænkte… hvis vi nu beholder vores køkkenchef Frank på arbejde, så kunne vi afprøve et koncept, vi tit har talt om, men ikke har erfaring med. Som tænkt så gjort og vi startede MAD UD AF GODSET torsdag, fredag og lørdag og selvfølgelig påskefrokost ud af Godset og nu er også Mors Dag ud af Godset planlagt. Konceptet er en stor succes som makkerparret Sandie (vores receptionist) og Frank (vores køkkenchef) styrer med ’hård hånd’; mail, mobil og mobilepay og udlevering i papirsposer foran Restaurant Blixen på hovedbygningens gårdsplads. Der er hurtigt udsolgt hver uge. Det er hyggeligt at signalere, at vi ikke helt har lukket, men det bliver så også ved hyggen, da det ikke er et tiltag, der betaler de store terminer.

Jeg troede, at jeg skulle rydde op på mit skrivebord, men da det ikke er min spidskompetence, har jeg sørget for, at jeg har så travlt ,at jeg går hjem træt. Min iderighed er jo ikke forsvundet, så jeg arbejder med nye koncepter og muligheder ifh. til et come back efter Corona. Selvom jeg ikke kan trylle gæsterne tilbage til Kragerup, har vi nogle spændende nye tiltag  til bl.a vores konferencegæster, da vi i Eventafdelingen har ansat Ole Rasmussen som har 30 års erfaring i faciliteret teambuilding.

Vi prøver også at holde liv i vores gode historier på Linkedin, facebook og instagram, så vi ikke bliver deprimerede over at læse vores egne opslag. Det burde flere gøre selvom det er svært. Heldigvis florerer humoren, kærligheden, sangen og musikken i rig udstrækning ’derude’.

Efter at mange af vores hjemsendte medarbejdere skrev, at de savnede deres kollegaer og deres arbejde tog jeg denne udfordring til mig. Hver dag er der et medarbejderprogram, hvor max 10 medarbejdere kan tilmelde sig og deltage med afstand og sprit. Jeg går foran på alle vandreturene… 8-12 km rundt i skoven, ad stierne på vores walk and talk baner, rundt om Skarresø og hvad jeg ellers finder på. En af dagene kan medarbejdernes børn deltage, stadig med alle forholdsregler overholdt, hvor programmet er fodboldgolfkonkurrence, Go Bounce mm. I landbruget har Olav også et stensamlerhold hvor dem der har lyst får oplevet landbrugets ”work out” og det er faktisk det hold der først er ”udsolgt”

Økonomichef Henrik Pedersen udtaler:

  • På bundlinjen kommer det til at koste min. kr. 2.200.000 EFTER vi har reguleret for lønkompensation, mistet omsætning, fortsatte lønomkostninger og faste omkostninger.
  • Der er sendt 24 hjem på trepartsaftalen og  nyansættelser er udskudt.
  • Tilbage har vi hele landbruget / 5 på hotellet (Køkkenchefen + 3 elever samt en receptionist) 2 i Aktivitetsparken, 1 i rengøringen
  • Økonomichefens bud på hvor længe vi vil være ramt at Coronakrisen…mit bud er maj ud – hvorefter tingene skal ’løbes i gang igen’ – Er vi meget heldige er vi helt tilbage til august.

Hotelchef Dennis Dahl supplerer:

30 konferencer og 10 fester samt vores egne store arrangementer indtil 1. august er helt aflyst, og der kommer nok desværre flere til. Al aktivitet i huset er lukket ned, så der er heller ingen restaurantgæster. Heldigvis har der været et stort ønske om at flytte arrangementerne, selvom det bliver et puslespil for vores festkoordinator Henrik Olsen at få plads til alle. Vi  har endvidere været nødt til at ændre vores afbestillingsregler. Alle opholdsgæster  har enten aflyst eller flyttet deres reservation.

  • Vi kigger fremad og forbereder os – bedst muligt på gæsternes tilbagevenden og får  ”poleret” hele hoteldelen.
  • Vi udlejer stadig værelser som ”corona get away” torsdag, fredag og lørdag hvor gæsterne kan nyde vores take away menu fra Restaurant Blixen på værelset og få morgenmaden leveret  foran værelset næste morgenen.
  • Vi tilbyder ”arbejdsro på godset” hvor man kan flytte sin hjemmearbejdsplads ud på godset fra 08 til 18.
  • I aktivitetsparken kan gæster med forbehold for Coronaregler og antal deltagere og sprit benytte vores klatrepark Kragerup Go High, vores 18 hullers fodboldgolfbane, MTB sporet på 8 km og trampolinparken Go Bounce. Det er tydeligt, at der er et stort behov for at komme ud og røre sig med familien. Desuden har vi nogle fantastiske vandre- og løberuter i skoven omkring godset, som man frit kan benytte sig af. Mange danskere vælger forhåbentlig at afholde deres sommerferie i Danmark, og denne bølge skal vi være på forkant med.
  • Vores store og netop opsatte  motorvejsskilte vil helt sikkert også hjælpe med at lede gæsterne ud til os, så der hurtigt kommer mange ”fra gaden” til restauranten og især aktivitetsparken.
  • Personalet tager situationen med oprejst pande og bliver hele tiden informeret omkring status. Hver uge har vi mulighed for at tilmelde os til fælles gåture og stensamling på markerne – med den afstand som der kræves naturligvis. Her er opbakningen meget stor og det er tydeligt, at vi alle savner hinandens selskab i hverdagen.
  • Krisen har også givet os muligheden for at reflektere over og finpudse alle vores produkter. Heldigvis har vi en bred vifte af disse og det handler om at effektivere vores indsatser og implementere nye nu hvor tiden er til det.