Tillykke til ejerne af Danmarks fredede bygninger

Kulturministeriet har den 5. december 2025 offentliggjort ekspertgruppens anbefalinger til en forenkling af bygningsfredningsområdet – og det er virkelig gode nyheder for Historiske Huse og de mange ejere, der hver dag løfter ansvaret for Danmarks fredede bygninger. Men vi er ikke i mål endnu. Læs bestyrelsen i BYFOs betragtninger om Kulturministeriets anbefalinger.

 

Helt overordnet er vi i bestyrelsen i BYFO glade for, at kulturministeren ved udpegningen af ekspertgruppen har tænkt på bygningsejerne, hvis ejendomme netop er genstand for fredningen og dermed sagens omdrejningspunkt.

Vi er desuden glade for, kulturministeren også har ønsket at nedsætte et udvalg med et kommissorium, hvor ministeren specifikt nævner, at han ønsker at ”lette administrationen og gøre det mere fleksibelt at være ejer af en fredet bygning” – dvs. at han ønsker at lempe ejernes vilkår.

Nu foreligger anbefalingerne, som vi har nærlæst og drøftet

Vi noterer os nu med tilfredshed, at

  • at ekspertgruppen anbefaler et fundamentalt paradigmeskifte i forvaltningen – fra ”kontrol til tillid” til ejerne af de fredede bygninger, baseret på princippet om, at ejerne er stolte af deres fredede bygninger og ønsker at passe på dem med den rigtige vejledning.

Vi bakker også op om at

  • at ekspertgruppen anbefaler, at styrelsen skal væk fra den nuværende tilgang, hvor ”alt på en fredet bygning forvaltes med samme opmærksomhed” til en differentieret tilgang, hvor fokus rettes mod de væsentligste fredningsværdier.Vi er dog her meget opmærksomme på,
  • at inddelingen af de fredede bygninger i kategorier er et nybrud, og at det stiller store krav til forvaltningen om at få dette håndteret og implementeret på en så korrekt måde, at det også giver de tilstræbte og ønskede fordele bagefter for administrationen og bygningsejerne. Dette vil vi følge tæt.

Og endelig værdsætter vi,

  • at ekspertudvalget foreslår tiltag, der vil lempe og skabe besparelser i ejerskab og vedligeholdelse af bygningerne.

Hvad kunne have været bedre, set fra et ejerperspektiv? 

Vi ser gerne at bygningsfredningsområdet er en fælles sag – også når den skal finansieres.

Vi håber derfor, at ejerne vil anerkende de påtænkte administrative forbedringer, som anbefalingerne lægger op til, men at de nok vil være skuffede over, at de økonomiske kompensationsordninger ikke adresseres.

Vi havde som ejernes repræsentanter hellere set et kommissorium, hvis opdrag var at finde en strukturel løsning på ejernes samlede udfordringer.

Men det har ikke været en del af den overordnede dagsorden for det nedsatte kommissorium, som er præget af regeringens ønske om regelforenkling og opgavebortfald.

På kommissoriets opdrag er ekspertgruppens anbefalinger derfor designet til at være udgiftsneutrale og skal på sigt reducere de administrative omkostninger, og de hverken adresserer eller forsøger at løse ejernes kerneproblem, den manglende økonomiske kompensation for de ekstra udgifter som følge af fredningen.

Ej heller er der forslag til balancering af eller kompensation for den geografiske skævhed i adgang til de nuværende kompensationsmidler.

Det vil være en skuffelse for mange ejere.

Der nævnes dog et enkelt sted i anbefalingerne, at ”de økonomiske kompensationsmekanismer” ikke er en del af ekspertgruppens kommissorium,” men at der ”på sigt bør tages livtag med disse udfordringer”. Det vil vi holde ministeren op på.

Der påpeges også flere steder i anbefalingerne noget om de økonomiske byrder:

  • ”Krav til dokumentation og lange sagsgange vil ofte være fordyrende for ejernes projekter”
  •   Særlige materialer og håndværksmetoder medfører ”forøgede udgifter”
  • ”De økonomiske udfordringer, som gør det mere byrdefuldt og dermed mindre attraktivt at eje og vedligeholde fredede bygninger, ikke mindst udenfor hovedstadsområdet

Trods vores erkendelse af, at her lægger et uløst problem, er udvalgets manglende mulighed for at behandle denne problemstilling et centralt paradoks i udvalgets anbefalinger, fordi det potentielt kan underminere effekten af de foreslåede lempelser.

Selv med straksafgørelser og lettere sagsbehandling ændres de grundlæggende omkostninger jo ikke til

  • specialiserede håndværkere og særlige materialer
  • nødvendig faglig rådgivning pga. komplekse krav.
  • længere byggeperioder pga. komplekse krav
  • øgede forsikringsudgifter
  • øgede udgifter til energi

Der kan derfor være fare for, at lempelserne ender med at blive opfattet som ”administrativ kosmetik”, fordi de ikke fokuserer nok på at adressere ejernes reelle økonomiske udfordringer.

Og man kan stille sig selv spørgsmålet: Vil tillidsbaseret forvaltning overhovedet fungere, hvis ejerne stadig oplever fredningen som uoverkommelig økonomisk byrdefuld?

Ønsker for fremtiden

Heldigvis har kulturministeren ved flere lejligheder gjort opmærksom på at de fredede bygninger ligger ham på sinde, og vi håber derfor, at han fortsat vil være opmærksom på de endnu udestående udfordringer på området.

Men helt overordnet vil vi dog gerne slutte med at kvittere for, at initiativet til nedsættelse af en ekspertgruppe og resultatet af gruppens arbejde er et længe ventet skridt i den rigtige retning

– vi er bare ikke i mål endnu.

Kulturministeriets pressemeddelelse om anbefalingerne.

Læs rapporten her

Se bilagene her

Læs artikel i ByrumMonitor om anbefalingerne