Danskerne skal svinge kalkkosten

Kalkesæsonen er over os, men der er langt imellem kalkkostene i Danmark, for det gamle nordiske håndværk er ved at gå i glemmebogen. Det er ifølge bevaringsforeninger landet over en skam, for kalkning er en både smuk, billig og miljøvenlig måde at bevare sit murværk på. Derfor er foreningerne gået med i den landsdækkende kampagne ’Vi Kalker’.

I samarbejde med virksomheden KALK søsætter foreningerne en række lokale initiativer, der skal få danskerne til at genopdage de mange kvaliteter ved kalkning. Kampagnen kulminerer den 17. maj, der er udpeget til at være national kalkdag.

Gode grunde til at kalke

Har man et overfladebehandlet hus bygget før 1960, bør det kalkes. Frem til 1960 har vi nemlig i Danmark bygget med kalk, men siden da er moderne byggematerialer som plast-og cementprodukter vundet frem. Mens læsket kalk, det mest åndbare af alle overfladebehandlinger, lader muren ånde og fugt passere gennem, lukker nyere materialer fugten inde i muren. Og det kan koste husejere dyrt i reparationer, når facader sprækker eller mure angribes af svamp, fordi husene ikke kan komme af med den fugt, som altid vil trænge ind i murværket over tid.

“Mange overser kalkens fine egenskaber. Ud over at det er et 100% naturligt produkt, som lader huset ånde, er kalk også et krystal. Det betyder at lyset spredes, når det rammer en kalket overflade, hvilket bl.a. er grunden til at vores landsbykirker står og lyser op – selv på en gråvejrsdag”, siger Rasmus Jørgensen, direktør for KALK.

Han fortsætter: “Mange har fordomme om, at kalk er dyrt, tidskrævende og svært at holde ved lige. Men kalker man med de rette metoder og i de rette forhold, vil man opleve, at det er nemt at kalke samtidig med, at det kan holde i op til 10 år. Flere tror også at kalken smitter af, men når man bruger kulekalk, hvor partiklerne er mindre, i stedet for stampekalk, er der ingen afsmitning.”

Gratis kalk

I forbindelse med ’Vi kalker’-kampagnen stiller virksomheden KALK i samarbejde med bevaringsforeningerne kalkmælk og kalkvand til rådighed til 50 huse fordelt rundt omkring i landet.

Se mere om kampagnen på: www.vikalker.dk og www.facebook.com/vikalker