Ny kontaktformular til Slots- og Kulturstyrelsen

På grund af reduceret bemanding har Slots- og Kulturstyrelsen indført en kontaktformular til generelle henvendelser. Borgere uden igangværende sager opfordres til at benytte formularen for hurtigere og mere målrettet vejledning. Har du en konkret sag og kender din sagsbehandler, kan du fortsat kontakte vedkommende direkte.

Ændringer i kontaktmulighederne til Slots- og Kulturstyrelsen

Sekretariatet har det sidste stykke tid modtaget flere opkald end sædvanligt fra medlemmer, som har svært ved at komme i kontakt med sagsbehandlerne i Slots- og Kulturstyrelsen.

Vi er opmærksomme på, at regeringens krav om opgavebortfald (læs afskedigelser) i det offentlige også har ramt Slots- og Kulturstyrelsen, som derfor har været nødt til at begrænse modtagelsen af telefoniske henvendelser. Styrelsen har i den forbindelse indført en ny kontaktformular, som skal benyttes ved forespørgsler.

Hvis man dog allerede har en igangværende sag og kender sin sagsbehandlers kontaktoplysninger – enten telefonnummer eller e-mail – er man  fortsat velkommen til at tage direkte kontakt. Lykkes det ikke at få fat i vedkommende, f.eks. på grund af møder, ferie eller sygdom, kan kontaktformularen benyttes som alternativ.

I tilfælde af, at henvendelsen er særligt hastende, anbefaler enhedschef Mette Carstad at skrive “Hastesag” tydeligt i beskeden. Man finder kontaktformularen her.

Vi forstår, at denne ændring kan skabe frustration – særligt for ejere og bygherrer midt i byggesager, hvor tid og økonomi hænger tæt sammen. En let og hurtig adgang til styrelsen er afgørende, når presserende spørgsmål opstår.

Det nye system er især tænkt som en hjælp til ejere eller andre, der endnu ikke har en konkret sag, men søger vejledning. Ved at udfylde formularen får man bedre mulighed for at komme i kontakt med den rette sagsbehandler fra starten – og dermed undgå unødvendig ventetid og omstilling.

Ifølge Mette Carstad, der er enhedschef i Slots- og Kulturstyrelsen, gør styrelsen sit yderste for at vende tilbage hurtigt – som hovedregel inden for én arbejdsdag. Men med færre hænder til rådighed, har man valgt at prioritere sagsbehandlingen af igangværende sager frem for at besvare alle opkald med det samme.

Vi håber, at de anbefalinger, som ekspertudvalget for bygningsfredning og -bevaring arbejder med, på sigt vil være med til at løse nogle af de udfordringer, der i dag præger kontakten til Slots- og Kulturstyrelsen. Udvalget arbejder blandt andet for at skabe en enklere og mere smidig forvaltning – til gavn for både ejere og myndigheder.

Ved spørgsmål eller kommentarer til ovenstående, kan vi kontaktes på sekretariat@historiskehuse.dk eller telefon 45571222

Er der tale om manglende svar på ansøgninger, der rækker ud over de i bygningsfredningsloven fastsatte 3 måneder, kan det ansøgte arbejde påbegyndes. Vi anbefaler dog, at man forsøger at tage kontakt til sin sagsbehandler forinden.